Almas

Från Wikipedia , den fria encyklopedin

Hoppa till : navigering , sök

” Voita ” omdirigeringar här . För den rumänska byn , se Brabova .

Almas Gruppering Cryptid

Sub gruppering Homin , Hominid

Land Armenien , Azerbajdzjan , Georgien , Mongoliet , Ryssland , Tadzjikistan ,

habitat Bergs

Den Almas ( mongoliska : Алмас / Almas , bulgariska: Алмас , tjetjenska : Алмазы , turkiska : Albis ) , mongoliska för ” wild man ” , är en påstådd hominid cryptozoological arter välrenommerade att bebo Caucasus och Pamir i Centralasien , och Altai bergen i södra Mongoliet . [ 1 ] varelsen inte erkänns numera eller katalogiseras av vetenskapen . Dessutom forskarna förkastar allmänhet möjligheten att sådana megafaunacryptids finns, på grund av de osannolikt stora antal som krävs för att upprätthålla en avelspopulation , [ 2 ] och därför att klimat-och livsmedelsförsörjningsfrågorgör sin överlevnad i rapporterade habitat osannolikt . [ 3 ]

innehåll

    1 Beskrivning

    2 Bevis

        2.1 Folksagor

        2.2 Kända iakttagelser

        2.3 Påstådd fångenskap Almas

    3 Förklaringar

    4 Se även

    5 Hänvisar till

    6 Externa länkar

Beskrivning

Almas är en sällsam ord i mongoliska , . Den väl bildats Turkic plural skulle vara ” almaslar ” [ 4 ] som är typiskt för liknande legendariska varelser i hela Centralasien , Ryssland , Pakistan och Kaukasus , är Almas allmänt vara mer besläktad med ”vilda människor ” i utseende och vanor än att apor ( i motsats till Yeti i Himalaya ).

Almases är oftast beskrivs som människoliknande bipedal djur , mellan fem och sex och en halv meter lång, deras kroppar täckta med rödbrunt hår , med människoliknande ansiktsdrag , inklusive en uttalad browridge , platt näsa , och en svag haka . [ 5 ] många cryptozoologists tror att det finns en likhet mellan dessa beskrivningar och moderna rekonstruktioner av hur neandertalare skulle ha funnits . [ 6 ]

Bevis

Spekulationer om att Almases kan vara något annat än legendariska varelser bygger på påstådda ögonvittnesskildringar , påstådda fotavtryck finner , och tolkningar av långvariga inhemska traditioner som har antropologiskt samlats . [ 7 ]

folksagor

Almases visas i legenderna av lokalbefolkningen , som berättar historier om iakttagelser och människa – Almas interaktioner som går tillbaka flera hundra år .

Ritningar tolkas som Almas visas också i en tibetansk medicinsk bok . Brittisk antropolog Myra Shackley noterade att ” Boken innehåller tusentals illustrationer av olika klasser av djur ( reptiler, däggdjur och groddjur ) , men inte en enda mytologiska djur som t.ex. är kända från liknande medeltida europeiska böcker . Alla varelser lever och observer idag . ” ( 1983 , sid. 98 )

Berömda iakttagelser

Iakttagelser dokumenteras i skrift går så långt tillbaka som den 15: e århundradet .

År 1430 , inspelad Hans Schiltberger hans personliga observation av dessa varelser i tidskriften av sin resa till Mongoliet som en fånge i det mongoliska Khan . Schiltberger också in en av de första europeiska observationer av Przewalskis häst . ( Manuskript i München Stadsbibliotek , Sign . 1603, Bl . 210 ) ( Shackley , 94 ) . Han noterade att Almasty är en del av den mongoliska och tibetanska apotekare s Materia Medica , tillsammans med tusentals andra djur och växter som lever i dag . [ 8 ]

Brittisk antropolog Myra Shackley i Still Living ? beskriver Ivan Ivlov s 1963 observation av en familj grupp Almas . Ivlov , barnläkare , bestämde sig för att intervjua några av de mongoliska barn som var hans patienter , och upptäckte att många av dem också hade sagt att de hade sett Almases och att varken mongoliska barn eller unga Almas var rädda för varandra . Ivlov förare hävdade också att ha sett dem ( Shackley , 91 ) .

Misstänkt fångenskap Almas

En wildwoman namngav Zana sägs ha bott i den isolerade bergsbyn T’khina femtio miles från Sukhumi i Abchazien i Kaukasus , en del har spekulerat att hon kan ha varit en Almas , men hårda bevis saknas .

Fångat i bergen 1850 , var hon vid första våldsamma mot sina kidnappare , men snart blev domesticerade och hjälpte med enkla hushållssysslor . Zana sägs ha haft sexuellt umgänge med en man i byn som heter Edgi Genaba , och gav upphov till ett antal barn i till synes normal människa utseende . Flera av dessa barn , men dog i späd ålder . [ Källa behövs ]

Fadern , under tiden , gav bort fyra av de överlevande barnen till lokala familjer . De två pojkarna , Dzhanda och Khwit Genaba ( födda 1878 och 1884) , och de två flickorna , Kodzhanar och Gamasa Genaba ( födda 1880 och 1882 ) , assimilerades in i det normala samhället , gift och hade egna familjer . Zana själv dog 1890 . Skallen av Khwit ( även stavat Kvit ) är stilla ännu existerande , och undersöktes av Dr Grover Krantz i början av 1990 . Han uttalade att det ska vara helt modern , med några Neanderthal funktioner alls . Om Krantz utlåtande om skallen är korrekt , och skallen i sig är faktiskt det av Zana son , skulle det tyda på att Zana kan ha varit medlem i en isolerad jägare samlare stammen så kulturellt skiljer sig från hennes kidnappare ” samhället att göra Zana verka icke – människa för dem , trots att hon verkligen var en modern människa . Ett annat konto med ryska antropologen MAKolodieva beskrev skallen som markant skiljer sig från de normala män från Abchazien . Skallen ” närmar sig närmast den neolitiska Vovnigi II skallar av fossila serien ” [ 9 ]

Under 2013 Channel 4 dokumentär , Bigfoot filer , professor Bryan Sykes vid universitetet i Oxford visade att Zana DNA var 100 % Afrika söder om Sahara i ursprung och hon kunde ha varit en slav kommer till Abchazien från Osmanska riket [ 10 ] Prof. Sykes har dock upphov till frågor om huruvida Zana kunde ha varit från en population av afrikaner som lämnade kontinenten tiotusentals år tidigare som sin son , hade Khwit skalle några mycket unika och ålderdomliga egenskaper .

Ett annat fall sägs hitintills från omkring 1941 , kort efter den tyska invasionen av Sovjetunionen . En ” wild man ” fångades någonstans i Kaukasus av en avskildhet av Röda armén . Han syntes människa , men täcktes i fint , mörkt hår . Förhör avslöjade hans uppenbara oförmåga ( eller ovilja ) att tala , och den olyckliga varelsen sägs ha skjutits som en tysk spion . Det finns olika versioner av denna legend i cryptozoological litteraturen , och , som med andra Almas rapporter , hårda bevis saknas . [ 11 ]

förklaringar

Myra Shackley och Bernard Heuvelmans har spekulerat att de Almases är en relict population av Neanderthals medan Loren Coleman föreslår överlevande exemplar av Homoerectusen . [ 5 ] De har varit ansluten till Denisova hominin . [ 12 ] Beskrivningar av Almases är liknande till det av Yeti i Himalaya .

Se även

    Tjutjuna

idag vet jag att den har tillgång till stjärnskepp!

förra vintern låg en vän på övervåningen. när han hör någon komma in i rummet , och öppna dörren till det inre rummet, och gå och lägga sej.  han kände kalldraget när dörren öppnades . men vände inte sig om förr han trodde jag kom upp.

han ringde dagen efter och frågade .  om någon bodde där. ja svarade jag. visst bor någon där uppe, men det är inte en människa

det är ingen säng i det inre rummet, men ändå hörde han någon gå och lägga sej. tror hon har ett eget dimmisionelt rum därinne

2 thoughts on “Almas

  1. Kajmal, jag har funderat över varför du är så intresserad av kryptozoologiska varelser som går på två ben. Vad är din poäng med sådana ”apmänniskor”? Är de månne resultatet, enligt dig, av något misslyckat genetiskt experiment som dina alienvänner ligger bakom? På vad sätt har i så fall, enligt dig, detta/dessa experiment urartat? Och varför?

    Jag minns att du själv för länge sedan en gång publicerade en video med en zoo-baserad gorilla som gick på bakbenen inte helt olikt en modern människa. Och att du tog till dig en länk som jag publicerade om Uner Tan-syndromet: http://blogs.plos.org/neuroanthropology/2010/09/03/human-quadruped-uner-tan-syndrome-part-1/ . Innebärande att den familj/släkt som drabbats av det syndromet började att gå på alla fyra likt vissa apor och dessutom blev mentalt efterblivna (ungefär = fick en apas intelligens).

    Alltså: Vad är din poäng med den sortens ”bevis”? Menar du att sådana exempel – jfr för övrigt ditt nya blogginlägg – bevisar närvaro i dag av utomjordingar eller besök av aliens här på jorden i ett tidigare skede av jordens historia?

    Om jag minns rätt, skulle även Bigfoot, enligt dig, vara ett exempel på ett genetiskt experiment som gått snett.

    FDETDA: Har du ändrat uppfattning om Starchild?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s