andehjälp

pratar ofta med andeväsen, en del röster kan jag känna igen. som varande sett fysiskt, de är för det mesta personliga och hjälper mej i vardagen………………………….exempel. för ett par år sedan skulle jag tanka gräsklipparen första gången för säsongen, men kunde för mitt liv inte komma ihåg om det skulle vara ren eller oljeblandat bensin. grubblade , till slut bestämde jag mej för oljeblandat. då hör jag en röst bredvid mej , han säger. ”det ska vara ren bensin” då kom jag ihåg det, och tackade för hjälpen

3 thoughts on “andehjälp

  1. Jag förstår att detta räcker som bevis för dig, kajmal. Men har du möjligen tyngre bevis än så här på att dina röster måste komma från levande väsen och inte inifrån din egen hjärna?

    Ett annat exempel du har lagt fram tidigare är när du fick höra och bli tipsad om hur du kunde använda en gammal fönsterbåge (med glasruta och allt) som bajslådeunderlag åt din papegoja.

    Låt mig säga så här: Båda dessa exempel skulle inte räcka, om de lades fram i en svensk domstol. Dvs det är inte ställt utom allt rimligt tvivel, att det likafullt kan handla om en röst som kommer inifrån din egen hjärna. Även den förklaringen är alltså rimlig.

    Nog har du under årens lopp hört främmande röster mer än vid dessa två tillfällen (gräsklipparbränslet + fönsterbåge som bajslådeunderlag), kajmal?

  2. Jo, det har du rätt i. Men främmande röster kan också komma inifrån, dvs produceras av den egna hjärnan.

    Har du hört talas om bicameralism? Här är en bra länk i ämnet: http://philosophyandpsychology.wordpress.com/tag/third-man-factor/ . Väldigt enkelt och förenklat: I höger hjärnhalva finns primitiva språkcentra som kan generera sådant som hör till språk. Typ röster. Sedan kompletterades under utvecklingens gång (för människoarten) dessa högerhjärnhalviga primitiva språkcentra med mer avancerade språkcentra i vänster hjärnhalva. Varvid språkcentra i vänster hjärnhalva tog över ruljangsen. Men då och då – i synnerhet hos vissa människor – gör sig de primitiva språkcentra i höger hjärnhalva fortfarande påminda. I form av att man upplever sig höra röster. I grova tal har ca fem procent av befolkningen denna förmåga. Och uppenbarligen är du en av dem, kajmal. Tyvärr saknar jag själv denna förmåga att höra inre röster.

Kommentera

