att känna av färger med kroppens sinnen

jag vet inte om det bara jag som kan känna av färger med kroppen.  likaväl på kroppens utsida som insida. minns inte när det började, men tror det var när jag blev ombed dricka när jag såg en genomskinnlig varelse. om jag släpper väder så kan jag känna av färgen.eller när det känns en beröring/kliar nånstans på kroppen, så känner jag av färgen med mina sinnen. de vanligaste färgerna, är vitt svart grått brunt ljusblått och gult  .. i olika nyanser av all färger. jag känner ochså av om det är transparent……..hur det är med andra människor vet jag inte, men detta är min erfarenhet…….obs! om ni känner av en sval/våt känsla/beröring på kroppen. ska ni absolut inte röra vid detta, ty det är andra människor som framkallat detta. de tyr till er och ni vinner i andlig styrka…om ni rör vid detta förlorar ni i styrka

i bröstet känner man av andebesök.  vanligtvis är det neutralt, transparent. men är det kamjal min guid känner jag mej vit i bröstet, om det är alienblenda är färgen gulaktig

 

 

 

 

8 thoughts on “att känna av färger med kroppens sinnen

  1. Känner du till begreppet synestesi, kajmal? Kan det som du berättar om här vara en form av synestesi? Vad tror du om det?

  2. Synestesi innebär att synintryck kombineras med särskilda hörsel-, känsel-, lukt- och/eller smakupplevelser. Typ att människor i omgivningen kan uppfattas som exempelvis gula, blå eller dofta choklad eller dylikt. Dvs sinnesintrycken från ögonen hamnar inte bara i hjärnans syncentra utan slussas också vidare till hörselcentra, känselcentra, lukt- och/eller smakcentra i hjärnan.

    I normalfallet klipps den sortens ”extraförbindelser” av så att synintryck enbart går till syncentra i hjärnan för bearbetning. Men hos vissa människor – de kallas för synestetiker – lever den här sortens förbindelser vidare även i vuxen ålder.

    Kan du vara en sådan synestetiker, kajmal?

    Här är en bra länk att starta med för dig: http://synestesi.se/ .

  3. Utan synintryck handlar det om hallucinationer, dvs upplevelsen åstadkommes inuti hjärnan. Med utifrån (= utanför kroppen) inkommande synintryck till hjärnan handlar det om vanlig sinnesbaserad information, som i hjärnan omvandlas till någon form av upplevelse.

    I båda fallen kan synestesi förekomma. Synestesi kan enklast förklaras med att olika sinnestolkningscentra i hjärnan samarbetar, till exempel att ett synintryck spiller över till hjärnans hörselcentra, lukttolkningscentra eller dylikt. Givetvis gäller även det omvända. Typ att ett hörsel-, känsel-, lukt- eller smakintryck kan spilla över på ett eller flera av de andra sinnesintryckstolkningscentra – inklusive syncentra – som finns i hjärnan. Alltså att en lukt ger upphov till ett synintryck eller att en beröring åstadkommer en ”röstupplevelse” eller dylikt.

    Läs gärna mer därom på den synestesi-sida jag länkade till i förra kommentaren.

    Vi föds alla som synesteter men fenomenet brukar växa bort med stigande ålder. Dock inte hos alla. Jfr hur exempelvis även detta med att gå i sömnen brukar klinga av i vuxen ålder, dock inte hos alla.

    Jag tycker att mycket av det du har berättat om, kajmal, indikerar något som kan liknas vid synestesi. Vilket är detsamma som att säga att din hjärna har en massa extra förbindelselänkar och nervkopplingar jämfört med vanligt folks hjärnor har.

    Min tro är att detta är genetiskt betingat. Fast du kanske menar att förklaringen är att dina andevänner har opererat dig i hjärnan? Oavsett vilken förklaring som är den rätta, så ökar naturligtvis antalet udda/ovanliga kopplingar mellan nervcellerna i hjärnan ditt upplevelsespektrum.

    Kort sagt: Ju fler aktiva kopplingar mellan nervcellerna i hjärnan, desto talrikare blir den personens upplevelser. Och du har ju sällsynt många och spännande upplevelser. Ibland blir jag nästan avundsjuk på dig, ty du får uppleva så mycket och så spännande saker.

Kommentera

