abborren min ungdom

Abboren               jag har fiskat större delen av mitt liv  gått omkring i sko och mark och fiskat har tillbringat hela semestrarna i skogen och på fjället ibland, jag började när jag var liten satt på bron över älven hemma i byn och fiskade, när ja var  en tio år hände en sak som präglade mej för fiske resten av livet  ja satt en eftermiddag på bron det var varmt och jag var lite dåsig ,jag sitter och tittar på flötet så händer en sak en aborre sticker upp huvudet och pratar ,(måste ha varit telepatiskt) ” hur mycket är klockan ”jag stelnar till och tror inte varken mina öron heller ögon den försvinner och jag tittar som paralyserad på det ställe där den försvunnit jag kommer inte mer exact  ihåg vad som hände, jag är på väg hemåt, så är jag helt borta, vaknar upp när jag står på  gården hemma och fattar inte vad som händer, jag har gått en sjuttiofem meter ungefär utan att vara medveten om någonting……………………….så hände inget förrän vid tolvårsåldern, min mor far och lillebror och jag sitter vid köks bordet, då min mor tittar ut och ropar till och ropar till, hon ser något på himmelen, vi springer ut och ser en farkost komma rakt över gården där vi står och försvinna västerut, det sprakar om den men här annars helt tyst detär två röda och ett grönt lyse ,med en lång eld kvast  efteråt, det stod i tidningarna dagarna efteråt om ett mystiskt ljussken över länet, det var i december 1967, jag skrev dag bok och hade exaxt tid  datum och väderstreck om händelsen jaag hittade åt boken för ett år sedan och lämnade in en rapport till ufosverige om en observation av en spökraket 1967,       för tio år sedan när det började hända händelser på allvar var jag ute vid en skogstjärn och fiskade, jag fick en liten abbore, när jag ska hem funderar jag om jag ska ta rätt på den.då hör jag en röst  2titta på den”  jag tar upp den och tittar på den, kliar mej under läppen, och funderar om jag ska ta rätt på dn,nej räven får den tänker jag och kastar den uti skogen, när jag ser upp flyger en korp förbi över trädtopparna, den såg nog att jag kastade iväg en fisk ,och tar den nog senare, så packar jag ihop och år ner mot vägen till bilen,så stannar jag till och känner mej iaktagen,jag vänder mej om och ser en trädstamm,en tall med en bit bark avskalad, jag står och tittar efter om jag ser något annat, men det är inget annat där,  ett meddelande från samma väsen tänker jag.  Naturen   så kommer jag ner till bilen och åker hem. En vecka senare står jag i köket och känner att jag måste gå och titta i fönstret, jag ser en korp flyga förbi, märkligt jag känner beröringen av den när den flyger på huvudet, det måste vara samma korp som i skogen tänkte ja, den hittade nog fisken och åt upp den, efter den sommaren slutade jag istort sett med att fiska, efter att i trettio år fiskat var och varannan dag

Kommentera

