spökraket 1967

den 9 december 1967 klockan 15. 55. på eftermidagen. jag min mor och far sitter vid midagsbordet i vårat kök.mor sitter och matar  min lillebror, när hon ropar till hon tittar ut och ser nåt på himelen. vi springer ut på gården och tittar.  rakt över gården, på cirka 200 meters höjd, kommer en raket över oss. den har lång bred eldsvans efter sig.  det är mörkt en liten bit framför eldsvansen, och där är tre lysen i en vid triangel. två gröna och en röd.  den kommer västerifrån och försvinner åt öst.   jag skrev ner exact data  i ett litet häfte, som jag hittade för några år sedan, och skickade till clas svahn  ufo-sverige.    tänkte då när jag skrev ner rapporten, att någon i framtiden kanske ville läsa den.  några dar efer observationen stod det i länets tidning om ”mystiskt ljusfenomen över länet”    min lillebror minns inget av händelsen, men min mor berättade för honom.  jag minns eller inget ljud, men min mor berättade nåt år innan hon dog, att det sprakade om den.

en fältundersökare från ufo-sverige har konstaterat att det rör sig om nån slags spökraket. mer gick inte att få fram.

12 thoughts on “spökraket 1967

  1. Vad tror du själv det var för slags spökraket du såg?

    Att det klassas som ”spökraket” säger ju inte mycket? Det motsvarar ju närmast ”ett okänt flygande föremål”. Dvs den sortens förklaring ger/säger inte mycket.

    Så vad tror/gissar du att det var? En militär missil? En bolid? En meteorid? En ufofarkost? Eller vad?

    Själv gissar jag att det kan ha varit en påskkäring som navigerat fel och/eller tagit ordentligt miste på när påskhögtiden infaller (ty detta hände ju strax före Lucia). Men hon hade kanske dröjt sig kvar hos Djävulen sedan påsken och haft det lattjolajban med honom, så att hon var extra uppspelt, när hon väl återvände hem från Blåkulla?

    Nu väntar jag med spänning på din gissning.

  2. kan tänkas att det var ett militärt föremål.
    har skickat en förfrågan till f21 luleå, om det möjligtvis går att finna några radarbilder från den tiden. tidpunkt och plats är ju känt. har tidigare pratat med clas svahn om ett annat fall. och inom tidsrymden en halvtimme. skulle det vara möjligt gå igenom radarmaterial. f4 östersund har legat närmare till i det här fallet. men har som bekant lagts ned. vet inte vad material som finns kvar där. gjorde för övrigt militärtjänst som flygplansmekaniker på f21 luleå. och har garnska bra träning med mörkerflygningar
    har även skickat en förfrågan till västerbottens-kuriren om de kan finna den omskrivna artikeln, som var ett par dar efter observationen

  3. Ska jag tolka det som att du inte ger mycket för min påskkäringhypotes?

    Alltnog, om det nu skulle visa sig, att spökraketen, som du tror, vore ett militärt föremål, VAD har det med eventuella aliens att göra? Jag förstår inte riktigt detta intresse för så kallade spökraketer från ufologiskt håll. Kan du förklara?.

  4. Men om rymdskeppen är okända, hur kan man då veta något om dem?

    Jag brukar inte veta något om sådant som jag inte känner till.

    Hur kommer det sig att du vet saker och ting om sådant som är okänt/icke-känt? När du ser en spökraket som har lång bred eldsvans efter sig. samt, en liten bit framför eldsvansen, tre lysen i en vid triangel. två gröna och en röd, ja då anar du direkt, att här har vi ett av de där utomjordiska okända rymdskeppen.

    Vad grundar du den sortens aningar på?

  5. har fått svar från f21 de säger att det är för långt tillbaka i tiden.hänvisar mej till försvarets högkvarter…………har fått tag i en person på västerbottens-kuriren, som ska försöka hitta artikeln i arkivet.

Kommentera

