kamjal från framtiden som bodde oss mej i sex år

   1 och 2 oktober 2009  midnatt              jag ligger och drömmer när jag vaknar med ett
ryck.           Går upp och tittar på klockan. 5 minuter i tolv   . har vaknat vid tolvslaget som vanligt.
Går och sätter mej i stolen i tv rummet .   Känner mej lite orolig och tänker att det är andarna ute på
gården.  Sen tänker jag på kamjal  och att det är nog hon som väcker mej varje natt.  Så hör jag från
övervåningen  ”var lugn”   det är kamjal,   så säger hon  efter en stund ”jag är kvar”        så sitter jag
en stund, sen går jag och lägger mej.  Hör kamjal efter en stund.   ”jag kommer ner i natt”          så
efter en stund.    ”sätt dej i stolen”    så sitter jag några minuter.  Så hör jag hon i rummet  ”jag är en
ande”  så går det en stund så säger hon.   ”i morgon är det lördag  examen, jag har varit här i sex år”
en stund senare säger hon.  ”du är underlig”  det första samtalet vi haft på länge tänker jag samtidigt
som jag skriver ner det då” hostar” hon   till nu på övervåningen  . jag har skrivit till gahella och
sagt att du är här säger jag .  ”har hon varit här” frågar kamjal. Ja säger jag, för en vecka sedan. Så
skriver jag på ett pappersblad fredagen 2 oktober.  ”oktober ” svarar kamjal på övervåningen det
hörs som rösten kommer från gahellas säng.    Hon är nere igen tror jag. Jag känner  på vänstra foten
d, då och då gåvan jag fick av henne för ett par år sedan.   ”det är mycket kvar” säger hon.  ” har du
ljuset” frågar hon? Och jag känner den gamla beröringen på hjässan. Jag förstår inte säger jag .
”viknes” säger hon. Så säger hon , ”jag tror” flera gånger efter varandra, och det hörs som rösten
försvinner långt ut upp i luften ovan huset.  Nu säger en annan röst, ute i hallen.  ”kämpa karlegon”
så tystnar det jag sätter på tvljudet, och tar en kopp kaffe.  ”han var lugn” hör jag kamjal säga
ovanifrån . När jag står i köket och dricker kaffe.        Så skruvar jag upp volymen på tv, och går och
lägger mej för att vila. Det har tagit på krafterna att prata med hon.

Kommentera

